Strona główna MRoOZE

Kartezjusz - " wątpię więc myślę; myślę więc jestem a Korczak - "twórcze nie wiem"
Informatyka ma tyle samo wspólnego z komputerami, co astronomia ma z teleskopami
- Edsger Wybe Dijkstra

18 stycznia, lekcja ODWOŁANA, prowadzę inne szkolenie w tym czasie

Poćwiczcie sami, poznajcie instrukcje C++, napiszcie program kalkulator z instrukcją switch
Początek programu można skopiować z poprzedniego

Porównaj z instrukcją IF, co lepsze a co gorsze

#include <iostream> //dyrektywa preprocesora
using namespace std; //zadeklarowanie obszaru nazw
int main()
{   int a;//deklaracja zmiennej całkowitej o nazwie a
    int b;//każda instrukcja kończy się średnikiem
    cout<<"Program kalkulator - dziala po wpisaniu dzialania (+,-,*,/) oraz 2 liczb: a i b"<<endl;//wypisuje na ekranie
    char znak;
    cout<<endl<<"Jakie dzialanie? Nacisnij znak: ";
    cin>> znak; //wczytanie zmiennej o nazwie znak
    cout<<"wpisz a= ";
    cin>>a;//wczytanie z klawiatury zmiennej a i naciśnięcie ENTER
    cout<<"wpisz b= ";
    cin>>b;
    switch (znak) //zmienna sterująca może być tylko całkowita
    {
    case '+':
        cout<<a<<" + "<<b<<" = "<<a+b<<endl;
        break;
//pominięcie break prowadzi do wykonania kolejnych instrukcji po case
    case '-':
        cout<<a<<" - "<<b<<" = "<<a-b<<endl;
        break;
    case '*':
         cout<<a<<" * "<<b<<" = "<<a*b<<endl;
         break;
    case '/':
        if (b!=0)
            cout<<a<<" / "<<b<<" = "<<a / b<<endl;
    //nie ma break, aby napisał poniższy komunikat
    default:
        cout<<"Wcisnales zly znak lub chcesz dzielic przez zero"<<endl;
        break;
    }


    return 0;
     }