Klasa 7
1. Gdzie wykorzystuje się komputery?
Wszędzie, czyli np:
- Do zabawy: gry, muzyka, wideo.
- Do pisania, składania tekstów, DTP.
- Do obliczeń: od arkuszy kalkulacyjnych do inżynierskich i naukowych.
- Do przechowywania informacji: od notesów do ogromnych baz danych.
- Do grafiki: projektowanie CAD, rysunek i malarstwo, fotografia cyfrowa.
- Do pracy: od automatyzacji zadań biurowych i produkcji do tomografii komputerowej.
- Do nauki: słowniki, kursy, encyklopedie.
- Do komunikacji: poczta elektronicznej, WWW, zakupy, wideofonia, integracja z telefonami.
- Do komponowania muzyki
1. sposoby reprezentowania danych w komputerze:
- Wartości logiczne FAŁSZ i PRAWDA w komputerze reprezentowane są przez 0 i 1. Na poziomie sprzętowym wartości 0 i 1 odpowiadają różnym poziomom fizycznym, zwykle napięcia elektrycznego np. 0 – napięcie niskie, 1 – napięcie wysokie.
- Komputer posługuje się systemem binarnym czyli dwójkowym, w którym używa się tylko dwóch cyfr: 0 i 1. Za ich pomocą możemy jednak przedstawić dowolną liczbę zapisaną w systemie dziesiętnym.
- W postaci dwójkowej przedstawione są nie tylko liczby, ale również znaki np. litery, znaki interpunkcyjne. Najbardziej rozpowszechnionym sposobem kodowania liter i innych znaków alfanumerycznych jest kod ASCII. Każda litera czy symbol posiada w tym kodzie swój odpowiednik liczbowy z zakresu <0,255> (czyli zajmuje jeden bajt pamięci) np. spacja ma kod 32, znak = ma kod 61, litera A kod 65
2. Formaty plików graficznych
Formaty plików graficznych można podzielić na formaty przechowujące grafikę rastrową-bitmapową oraz formaty przechowujące grafikę wektorową. Z kolei formaty przechowujące grafikę rastrową można podzielić na stosujące kompresję bezstratną, stosujące kompresję stratną oraz niestosujące kompresji.
Format grafiki rastrowej (bitmapowej) używający kompresji stratnej to np. jpeg
j.w. używający kompresji bezstratnej to np. png, gif, bmp
j. w. bez kompresji np. xcf - mapa bitowa programu GIMP, może przechowywać wiele warstw.
Formaty grafiki wektorowej - svg, cdr, swf
2. Dokumenty komputerowe różnego typu i zapis ich w różnych formatach
Aplikacje otwierające dokumenty o rozszerzeniach takich jak: docx, xlsx, pptx, html ((ang. HyperText Markup Language, hipertekstowy język znaczników) – język znaczników stosowany do tworzenia dokumentów hipertekstowych)
2. Prosta strona internetowa - budowa, znaczniki