Uczenie programowania od najmłodszych lat ma na celu postawienie dziecka w
roli twórcy, mającego poczucie panowania nad najnowocześniejszą
technologią.
Programowanie jest bliskie myśleniu matematycznemu i rozwija najpełniej
mózg dziecka.
Programowanie nie zawsze wydaje się łatwe, dlatego stworzono w tym celu,
aby dziecku było łatwiej, specjalny, interpretowany język programowania LOGO (na
MIT przez Paperta).
Wersja najnowocześniejsza (obiektowa) Logo, czyli Logomocja, jest programem
płatnym, działającym tylko w środowisku Windows. Podobnie jest z Balti.
Dlatego stworzenie SCRATCH’a (również na MIT), który jest językiem
obiektowym, wizualnym, bezpłatnym, działającym pod Windows, Mac OS X i Linuksem, a zarazem
jest serwisem społecznościowym jest rozwiązaniem idealnym na miarę XXI w.
Ponieważ oprogramowanie jest wolne, więc zostało przetłumaczone na język
polski.
Samo logo programu opatrzone słowami:
“myśl • programuj •
dziel się” dużo mówi.
Mój kolega ma doświadczenie uczenia programowania w scratch’u już dzieci w
klasach 1-3, 4-6 oraz gimnazjalistów, moje doświadczenie jest takie, że
inteligentny 6-cio latek też sobie świetnie radzi i ma moc radości i zabawy ze
swoich osiągnięć w scratchu.
Strona domowa: http://scratch.mit.edu/, a projekty kolegi
Witka Kranasa: http://scratch.mit.edu/users/witek
Poniżej przepisane z Wikipedii
Scratch to
interpretowany
wizualny język programowania. Został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (m.in.
pomysłodawcę serii zabawek Lego MindStorms i twórcę języka StarLogo) i jest
rozwijany przez mały zespół pracujący w Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab. Scratch to edukacyjny język
obiektowy,
stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw
programowania
oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i
uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie
interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki oraz sztuki. Programowanie
odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli i mogą być
klikane myszką oraz przeciągane w celu ułożenia ich w określonym porządku. W ten
sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty (np. postacie)
można wybierać z menu lub importować z zewnątrz.Dla polskiego użytkownika ważne jest to, że począwszy od wersji 1.1 Scratch został częściowo spolonizowany
Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu. Cała strona jest już dostępna w polskim języku.
Scratch'a można pobrać bezpłatnie z działu download na stronie domowej programu.