Strona główna MRoOZE

Kartezjusz - " wątpię więc myślę; myślę więc jestem a Korczak - "twórcze nie wiem"
Informatyka ma tyle samo wspólnego z komputerami, co astronomia ma z teleskopami
- Edsger Wybe Dijkstra

Dlaczego warto uczyć programowania już najmłodsze dzieci i dlaczego zacząć od scratcha?

Uczenie programowania od najmłodszych lat ma na celu postawienie dziecka w roli twórcy, mającego poczucie panowania nad najnowocześniejszą technologią.

Programowanie jest bliskie myśleniu matematycznemu i rozwija najpełniej mózg dziecka.

Programowanie nie zawsze wydaje się łatwe, dlatego stworzono w tym celu, aby dziecku było łatwiej, specjalny, interpretowany język programowania LOGO (na MIT przez Paperta).

Wersja najnowocześniejsza (obiektowa) Logo, czyli Logomocja, jest programem płatnym, działającym tylko w środowisku Windows. Podobnie jest z Balti.

Dlatego stworzenie SCRATCH’a (również na MIT), który jest językiem obiektowym, wizualnym, bezpłatnym, działającym pod Windows, Mac OS X i Linuksem, a zarazem jest serwisem społecznościowym jest rozwiązaniem idealnym na miarę XXI w. Ponieważ oprogramowanie jest wolne, więc zostało przetłumaczone na język polski.

Samo logo programu opatrzone słowami: myśl • programuj • dziel się” dużo mówi.

Mój kolega ma doświadczenie uczenia programowania w scratch’u już dzieci w klasach 1-3, 4-6 oraz gimnazjalistów, moje doświadczenie jest takie, że inteligentny 6-cio latek też sobie świetnie radzi i ma moc radości i zabawy ze swoich osiągnięć w scratchu.

Strona domowa: http://scratch.mit.edu/, a projekty kolegi Witka Kranasa: http://scratch.mit.edu/users/witek


Poniżej przepisane z Wikipedii
Scratch to interpretowany wizualny język programowania. Został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka (m.in. pomysłodawcę serii zabawek Lego MindStorms i twórcę języka StarLogo) i jest rozwijany przez mały zespół pracujący w Lifelong Kindergarten Group w MIT Media Lab. Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki oraz sztuki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli i mogą być klikane myszką oraz przeciągane w celu ułożenia ich w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty (np. postacie) można wybierać z menu lub importować z zewnątrz.
Dla polskiego użytkownika ważne jest to, że począwszy od wersji 1.1 Scratch został częściowo spolonizowany
Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu. Cała strona jest już dostępna w polskim języku.
Scratch'a można pobrać bezpłatnie z działu download na stronie domowej programu.