Strona główna MRoOZE

Kartezjusz - " wątpię więc myślę; myślę więc jestem a Korczak - "twórcze nie wiem"
Informatyka ma tyle samo wspólnego z komputerami, co astronomia ma z teleskopami
- Edsger Wybe Dijkstra

Arkusz - 8 klasa

 1 szy skoroszyt - ciągi liczbowe i wykresy funkcji, a w nim:

- potęgi dwójki - zwracamy uwagę, na różnicę z układem dziesiętnym: kilo to nie 10^3, ale 2^10 oraz mega to nie 10^6, ale 2^20

- liczba Fibonacciego - zwracamy uwagę na formatowanie liczb, aby widać było ich wartości i zawsze po napisaniu wzoru szacujemy wynik obliczeń - np. 10 l. F to 55, więc sprawdzamy czy tak jest w naszym ciągu

- silnia - j. w. tu znamy 5! = 120

- wieże Hanoi - przypominamy sobie, że chodzi o przeniesienie 3 krążków o różnej wielkości z jednej wieży na drugą za pomocą trzeciej. Liczymy liczbę przełożeń i tworzymy ciąg = 2*l.p +1. Obliczamy liczbę przełożeń dla 64 krążków i zgodnie z legendą tybetańską obliczamy, za ile lat, wg tej legendy nastąpi koniec świata, jeśli mnisi będą te krążki przekładali z prędkością 10 milionów przełożeń na sekundę, okazuje się że to będzie za ponad 58 tys. lat. Mamy pojęcie z jakimi wielkimi liczbami mamy do czynienia.

- funkcja liniowa: w odrębne komórki wpisujemy współczynnik a i b, a następnie dla x od -20 do 20, zmieniającego się o 1, wpisujemy funkcję liniową y=a*x+b. Pamiętamy o odwołaniach przez adresy stałe do współczynników a i b. Zaznaczamy x i y (z nagłówkami) i tworzymy wykres liniowy. Potem poprzez zmiany a i b patrzymy jak zmienia się funkcja y. Widzimy, że znak współczynnika a ma wpływ na kierunek prostej, a współ. b "przesuwa linię o odpowiednią wartość do góry lub do dołu wzdłuż osi y.

- funkcja kwadratowa: y=a*x^2 +b*x + cPodobnie jak poprzednio wpisujemy współczynniki a, b i c do oddzielnych komórek, a następnie x od -20 do 20 i obok wzór funkcji kwadratowe. Robimy wykres i poprzez próby sprawdzamy wpływ współczynników na wygląd, położenie funkcji kwadratowej. Przypominamy wzory na delta = b^2 - 4ac oraz wartości pierwiastków:

delta < 0, brak rozwiązań

delta = 0, jeden, podwójny pierwiastek tj. x1 = x2 = -b/2/a

delta> 0, x1 = (-b-pier(delta))/2/a oraz x2 = (-b+pier(delta))/2/a/

2 skoroszyt to rzuty kostką i monetą